ANALYSIS OF DEMAND CURVES IN THE STOCK AND FINANCIAL MARKETS OF MONOPOLISTIC COMPETITION
https://doi.org/10.21202/1993-047X.10.2016.2.80-92
EDN: VZKDHD
Abstract
Objective: to identify patterns of monopolistic competition as applied to markets of household appliances, consumer loans and insurance products in Russia. Methods: econometric modeling, trending, regression analysis, analysis of statistical significance. Results: the statistical analysis of trends in the market of household appliances, insurance and credit markets has been carried out; the statistical significance and adequacy of the models has been assessed; adequate and accurate regression models of price trends of household appliances and electronics have been developed, as well as of the interest rates of consumer loans and insurance rates for loan debts. Scientific novelty: the actual patterns of decreasing demand curves for household appliances, consumer loans and insurance products were found for the relevant markets in the Russian Federation in 2009-2014. Practical significance: the model can be used for solving problems of optimal planning strategies of retailers, insurers and banks.
About the Authors
M. I. Geras’kinRussian Federation
V. V. Manakhov
Russian Federation
References
1. Чемберлин Э. Теория монополистической конкуренции. М.: Экономика, 1993. 496 с.
2. Lerner A. P. The concept of monopoly and the measurement of monopoly power // Review of Economic Studies. 1934. No. 1. Pp. 157-175.
3. Bresnahan T. F. Monopolization and the fading dominant firm // Competition Law and Economics: Advances in Competition Policy Enforcement in the EU and North America. 2010. Pp. 264-290.
4. Panzar J. C., Sidak J. G. When does an optional tariff not lead to a pareto improvement? The ambiguous effects of self-selecting nonlinear pricing when demand is interdependent or firms do not maximize profit // Journal of Competition Law and Economics. 2006. No. 2 (2). Pp. 285-299.
5. Assenza T., Grazzini J., Hommes C., Massaro D. PQ strategies in monopolistic competition: Some insights from the lab // Journal of Economic Dynamics and Control. 2015. No. 50. Pp. 62-77.
6. Besbes O., Sauré D. Product Assortment and Price Competition under Multinomial Logit Demand // Production and Operations Management. 2016. No. 25 (1). Pp. 114-127.
7. D’Aspremont C., Dos Santos Ferreira R. Oligopolistic vs. monopolistic competition: Do intersectoral effects matter? // Economic Theory. 2015.
8. Feenstra R.C. Gains from Trade Under Monopolistic Competition // Pacific Economic Review. 2016. No. 21 (1). Pp. 35-44.
9. Huck S., Lünser G. K., Tyran J.-R. Price competition and reputation in markets for experience goods: An experimental study // RAND Journal of Economics. 2016. No. 47 (1). Pp. 99-117.
10. Kumar S., Chatterjee A. K. A profit maximising product line optimisation model under monopolistic competition // International Journal of Production Research. 2015. No. 53 (5). Pp. 1584-1595.
11. Mansouri D. E. K., Benyettou M. Price optimisation of cloud computing service in a monopolistic competitive market // Multiagent and Grid Systems. 2016. No. 11 (4). Pp. 259-271.
12. Moul C. C. Estimating demand for spatially differentiated firms with unobserved quantities and limited price data // Economics Letters. 2015. No. 131. Pp. 50-53.
13. Sá N. Market structure and welfare under monopolistic competition // Economics Letters. 2015. No. 132. Pp. 69-72.
14. Schweinberger A. G., Woodland A. D. Entrepreneurship and conflict generating product price changes // European Economic Review. 2015. No. 78. Pp. 158-174.
15. Платонова Ю. О., Сосунова Л. А. Прогнозирование динамики спроса на бытовую технику и электронику // Проблемы совершенствования организации производства и управления промышленными предприятиями: Межвузовский сборник научных трудов. 2013. № 1. С. 114-120.
16. Пуляшкин В. В., Вирник В. Ю. Динамика и тенденции розничных продаж ЖК-телевизоров в РФ // Альманах современной науки и образования. 2013. № 1 (68). C. 119-123.
17. Доржиева И. Ц., Тимофеев В. И. Модель финансового регулирования кредитных отношений в АПК Республики Бурятия // Известия Иркутской государственной экономической академии. 2009. № 3. С. 93-103.
18. Грабарь Т. Ю. Равновесная модель конъюнктуры рынка кредитных ресурсов в условиях конкуренции // Известия высших учебных заведений. Серия: Экономика, финансы и управление производством. 2011. № 2. С. 161-167.
19. Задонский Г. Ипотека в РФ // Экономическое развитие России: Институт экономической политики имени Е. Т. Гайдара. 2014. № 11. URL: https://www.hse.ru/data/2014/11/09/1103079717/Russian_Economic_Developments_11_2014.pdf (дата обращения: 23.03.2016).
20. Российский страховой рынок в 2005-2010 годах. Аналитический обзор рейтингового агентства «Эксперт РА» / Н. Данзурун, Н. Комлева, А. Янин, П. Самиев. М., 2011. 84 с.
21. Гераськин М. И. Инновационный менеджмент наукоемких технологий. Самара: Самарский государственный аэрокосмический университет им. академика С. П. Королева (национальный исследовательский университет), 2006. 161 с.
22. Гераськин М. И., Кореева Е. Б., Кузнецов А. В. Модели согласования экономических интересов агентов на рынке сотовой связи Самарской области // TERRA ECONOMICUS. Т. 6. № 4-2. 2008. № 84. С. 278-285.
23. Гераськин М. И., Чхартишвили А. Г. Моделирование структур рынка олигополии при нелинейных функциях спроса и издержек агентов // Проблемы управления. 2015. № 6. С. 10-22.
24. Гераськин М. И. Процессы и стратегии корпоративной интеграции в российском авиастроении // Экономические стратегии. 2005. № 5-6. С. 92-97.
25. Гераськин М. И., Мазурмович О. Н. Процессы реструктуризации и формирования экономических механизмов взаимодействий предприятий нефтяной промышленности // Научное обозрение. 2012. № 4. С. 416-423.
26. Гераськин М. И. Формирование управления поликомпонентной системой при нескольких критериях эффективности на основе графа управлений // Известия СНЦ Российской академии наук. 2003. Т. 5. № 1. С. 134-142.
27. Гераськин М. И., Квашин Д. А. Оптимизация государственных инвестиционных социальных проектов на основе регрессионных моделей регионального развития // Проблемы управления. 2014. № 3. С. 38-49.
28. Елисеева И. И. Эконометрика. М.: Финансы и статистика, 2007. 576 с.
29. Гераськин М. И., Манахов В. В. Оптимизация взаимодействий в мультиагентной сильносвязанной системе «ретейлер - банк - страховщик» // Проблемы управления. 2015. № 4. С. 9-18.
30. Гераськин М. И. Модели оптимизации управления неиерархическими системами корпораций при межкорпоративных взаимодействиях // Проблемы управления. 2010. № 5. С. 28-38.
Review
For citations:
Geras’kin M.I., Manakhov V.V. ANALYSIS OF DEMAND CURVES IN THE STOCK AND FINANCIAL MARKETS OF MONOPOLISTIC COMPETITION. Actual Problems of Economics and Law. 2016;10(2):80-92. (In Russ.) https://doi.org/10.21202/1993-047X.10.2016.2.80-92. EDN: VZKDHD