Preview

Russian Journal of Economics and Law

Advanced search

TATARSTAN MARKET OF FOOD IN THE CONCEPT OF ISLAMIC ECONOMY (MARKETING AND ECONOMIC-ANTHROPOLOGIC ASPECTS)

https://doi.org/10.21202/1993-047X.10.2016.4.54-65

EDN: XDDCXF

Abstract

Objective: to identify the economic-anthropological component of the development of food market in Tatarstan within the concept of Islamic economy.Methods: discursive, comparative, general scientific methods of analysis and synthesis, ethno-sociological survey.Results: the Halal food market of Islamic economy is a subject of scientific and practical interest for several reasons: it is a dynamically developing, promising market with great potential and development opportunities. To achieve the stated objective, the authors analyzed the studies of domestic and foreign scientists on the essence and organization features of the Islamic economy. Conclusions were formulated about what Halal food is primarily associated with the complex religious, not gastronomy requirements. The analysis of the food concepts in the Islamic culture has showed that the fundamental characteristic of food is its permissibility.To determine the concepts of Halal products existing among the Muslims, a Halal products market research was conducted in Kazan. First of all, to determine the ethno-religious profile of the Halal products consumers the structure of ethnic populations was analyzed, the change in their numbers over the last 20 years and the reasons for such change. The next part of research involved conducting a poll among men and women - Tatars aged 18 to 30 years. The main aim of the survey was to determine the causes of food behavior of the population. According to the survey results, the key conclusion was formulated that for this age group the choice of food is not determined by religious considerations but by the desire for healthy and proper nutrition. The survey results allowed to compile a list of recommendations for improvement of the functioning of the Halal market subjects and the state and municipal bodies.Scientific novelty: for the first time an interdisciplinary approach was used (at the intersection of economics, sociology and anthropology) for this research topic. On the basis of the survey, the reasons for consumption of Halal products by the Kazan Muslims were identified.Practical significance: the research results can be applied by the state and municipal authorities to support decisions in the areas of trade regulation, consumer markets, outdoor advertising in the Republic of Tatarstan and in Kazan. In addition, they can be used by economists and anthropologists for comparison and extension of the research areas.

About the Authors

S. Yu. Rychkov
Kazan Innovative University named after V. G. Timiryasov (IEML)
Russian Federation


G. R. Stolyarova
Kazan (Volga) Federal University
Russian Federation


N. V. Rychkova
Kazan National Research Technological University
Russian Federation


J. М. Maddahi
Shahid Bahonar University, Kerman, Iran
Russian Federation


References

1. Беккин Р. И. Исламская экономическая модель и современность. М.: ИД «Марджани», 2010. 344 с.

2. Зарипов И. А. «Ильтисад» - первый российский журнал по исламской экономике // Филология и культура. 2013. № 1 (31). С. 193-197.

3. Chapra M. U. What is Islamic economics? URL: http://bev.berkeley.edu/ipe/readings/IslamicEconomics.pdf (дата обращения: 16.04.2013).

4. Кашаев Н. Х. О перспективах исламской экономической модели в России // Ислам и государство в России: мат-лы Междунар. научно-практ. конференции, посвященной 225-летию Центрального духовного управления мусульман России - Оренбургского магометанского духовного собрания. Уфа, 2013. С. 233.

5. Журавлев А. Ю. Концептуальные начала исламской экономики // Исламские финансы в современном мире: экономические и правовые аспекты / под ред. Р. И. Беккина. М., 2004. С. 5-37.

6. Габдрахманова Г. Ф. Исламская экономическая модель в России: теоретико-методологические проблемы изучения // Конфессиональный фактор в развитии татар: концептуальные исследования. Казань, 2009. С. 101-124.

7. Габдрахманова Г. Ф. Этнокультурные ресурсы экономического развития. Казань: Казан. ун-т, 2010. 370 с.

8. Азизбаев Ж. Из опыта организации халяльной индустрии в России в 2002-2010 гг. // Ислам в современном мире: внутригосударственный и международно-политический аспекты. 2010. № 1-2. С. 25-32.

9. Смоленский Б. Л., Григоров Ю. Г. Религия и питание. Киев, 1995, 176 с.

10. Bonacich E. A. Theory of Ethnic Antagonism: The Split Labor Market // American Sociological Review. 1972. Vol. 37. Pp. 547-559.

11. Lusk J. L., Norwood B. Some economic benefits and costs of vegetarianism // Agricultural and Resource Economics Review. 2009. No. 38 (2). Pp. 109-124.

12. آخوندی ، مصطفی.نگاهی به غذا و تغذیه از منظر اسلام.فصلنامه حصون.2009.شماره1 15.صفحه 175 تا 191.

13. قاسمی ، عبد الله.بررسی خوردنی ها و آشامیدنی ها از دیدگاه قرآن و علوم تغذیه.قم.2006 ، 177 صفحه.

14. دوگارین ، ایگور.غذا از دیدگاه مردم شناسی :غذا ، فرهنگ و جامعه.ماهنامه پیام یونسکو.1988.شماره 204.صفحه 4 تا 7.

15. مهدوی کنی ، محمد سعید.«دین و سبک زندگی».تهران ، نشر نی ، 1387.472 صفحه.

16. خادمی ، نرجس. فرهنگ تغذیه در قرآن و حدیث. تهران ، نشر بینات.2012.شماره 59 ، صفحه 119 تا 142.

17. Stolyarova G. Food as an Element of the Scapegoat / A. Hejdary, J. Maddahi, G. Stolyarova // The Anthropologist (In- ternational Journal of Contemporary and Applied Studies of Man). 2014. No. 3. Pp. 847-857. URL: http://www.krepublishers. com/02-Journals/T-Anth/Anth-18-0-000-14-Web/An (дата обращения: 20.07.2016).

18. Stolyarova G. Ethnic Model of Consumer Practices of the Tatars and the Russians of Republic of Tatarstan in the Period of Globalization / S. Y. Rychkov, N. V. Rychkova, G. R. Stolyarova // Review of European Studies. Vol. 7. No. 3. Pp. 298-305. URL: http://www.ccsenet.org/journal/index.php/res/issue/view/1277 (дата обращения: 27.07.2016).

19. Рычкова Н. В., Рычков С. Ю. Этнические модели потребительских практик (пример Республики Татарстан). Ч. 1. Казань: Изд-во Казанского государственного университета, 2013. 96 с.

20. Рычкова Н. В., Рычков С. Ю. Этнические модели потребительских практик (пример Республики Татарстан). Ч. 2. Казань: Изд-во Казанского государственного университета, 2014. 114 с.

21. Рычков С. Ю., Рычкова Е. С. «Халяль» и «харам» в праздничной культуре питания современных городских татар // Праздники и обряды в Урало-Поволжье: традиции и новации в современной культуре: сб. статей, посвященный 30-летию кафедры философии, истории и теории мировой культуры СГСПУ и 15-летию ГУСО «Дом дружбы народов». Самара, 23-25 июня 2016 г. / отв. ред. Е. А. Ягафова. Самара: СГСПУ, 2016. С. 85-88.

22. Рычкова Н. В. Праздничная пища в системе питания татар-мусульман // Праздники и обряды в Урало-Поволжье: традиции и новации в современной культуре: сб. статей, посвященный 30-летию кафедры философии, истории и теории мировой культуры СГСПУ и 15-летию ГУСО «Дом дружбы народов». Самара, 23-25 июня 2016 г. / отв. ред. Е. А. Ягафова. Самара: СГСПУ, 2016. С. 189-192.

23. Столярова Г. Р. Мигранты в многонациональном городе (к вопросу изучения празднично-обрядовой культуры на примере таджиков г. Казани) // Праздники и обряды в Урало-Поволжье: традиции и новации в современной культуре: сб. статей, посвященный 30-летию кафедры философии, истории и теории мировой культуры СГСПУ и 15-летию ГУСО «Дом дружбы народов». Самара, 23-25 июня 2016 г. / отв. ред. Е. А. Ягафова. Самара: СГСПУ, 2016. С. 113-116.

24. Березин И. С. Практика исследования рынков. М.: Бератор-Пресс, 2003. С. 175-176.

25. Дейан А. Изучение рынков / пер. с франц. под ред. С. Г. Божук. СПб.: ИД «Нева», 2003. С. 64.


Review

For citations:


Rychkov S.Yu., Stolyarova G.R., Rychkova N.V., Maddahi J.М. TATARSTAN MARKET OF FOOD IN THE CONCEPT OF ISLAMIC ECONOMY (MARKETING AND ECONOMIC-ANTHROPOLOGIC ASPECTS). Actual Problems of Economics and Law. 2016;10(4):54-65. (In Russ.) https://doi.org/10.21202/1993-047X.10.2016.4.54-65. EDN: XDDCXF

Views: 201


ISSN 2782-2923 (Print)