Preview

Russian Journal of Economics and Law

Advanced search

Theoretical approaches to forming consumer value of goods/services

https://doi.org/10.21202/1993-047X.13.2019.2.1192-1201

EDN: UDQYAV

Abstract

Objective: to determine ways of forming the consumer value of goods/services on the basis of existing approaches and methods. Methods: comparative analysis, dialectical method of scientific cognition, logical analysis were used. Content analysis was used in the study of documentary sources. Methods of description and generalization are involved.The study uses a systematic approach, which consists in allocating the methodological principles to consider the studied approaches to the formation of consumer value of goods/services.Results: in marketing, one of the most important categories is the approach based on the assessment of a product or service value by a consumer. The article emphasizes the need to take into account the contradictions in the understanding of goods value by the consumer and the manufacturer when forming a corporate strategy. The author analyzes the existing approaches to the formation of consumer value of goods/services, and studies the features of these approaches. There are significant factors that must be taken into account when creating customer value. In particular, the author analyzes the concepts of the provided consumer value, the quality management theory, and the concept of joint value creation, which is currently one of the key trends in the business community. Also, the process and levels formation of chains of consumer value creation are considered.Scientific novelty: the contradiction is indicated between significant factors of consumer value of goods/services for the company and for the consumer; the division of consumer values into four enlarged groups is proposed.Practical significance: the study results can be used to form the consumer value of goods/services, providing the company with a sustainable competitive advantage.

About the Author

E. V. Sologub
Far Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Мельничук В. М. Теоретические аспекты определения сущности формирования потребительской ценности товара // Вестник МГОУ. Серия «Экономика». 2003. № 4. С. 20-27.

2. Репина А. В. Семантика и соотношение понятий ценности и стоимости в контексте маркетинговых исследований // Проблемы современной экономики. 2012. № 3 (43). С. 189-192.

3. Кревенс Д. В. Стратегический маркетинг. 6-е изд.: пер. с англ. М.: Издательский дом «Вильямс», 2003. 752 с.

4. Van Doorn J. Customer engagement behavior: Theoretical foundations and research directions / K. N. Lemon, V. Mittal, S. Nass, D. Pick, P. Pirner, P. C. Verhoef // Journal of Service Research. 2010. № 13 (3). Pp. 253-266. DOI: 10.1177/ 1094670510375599

5. Day S. George The Capabilities of Market-Driven Organizations // Journal of Marketing. October. 1994. Pp. 40-43.

6. Котлер Ф. Маркетинг-менеджмент / Ф. Котлер, К. Келлер. 12-е изд. СПб.: Питер, 2012. 816 c.

7. МакДональд М. Сфера услуг. Полное пошаговое руководство по маркетинговому планированию / М. МакДональд, Э. Пэйн. М.: Эксмо, 2009. 445 c.

8. Алешина И. В. Инновация как новая потребительская ценность // Инновации. 2016. № 5 (211). C. 84-88.

9. Prahalad C. K. Co-opting Customer Competence / C. K. Prahalad, V. Ramaswamy // Harvard Business Review. 2000. № 78 (1). Pp. 79-87.

10. Troy K. Change Management: Striving for Customer Value. New York, NY: Conference Board, 1996. P. 5.

11. Prahalad C. K. The Core Competence of the Corporation. / C. Prahalad, G. Hamel // Harvard Bussiness Review. May - June. 1990. Pp. 79-91.

12. Prahalad C. K. Co-creation experiences: The next practice in value creation / C. K. Prahalad, V. Ramaswamy // Journal of Interactive Marketing. 2004. № 18 (3). Pp. 5-14. URL: http://dx.doi.org/10.1002/dir.20015

13. Customer engagement: conceptual domain, fundamental propositions, and implications for research / R. J. Brodie, L. D. Hollebeek, B. Juric, A. Ilic // Journal of Service Research. 2011. Vol. 14. № 3. Pp. 252-271. DOI: 10.1177/1094670511411703

14. Hoyer W. D., Chandy R., Dorotic M., Krafft M., Singh S. S. Consumer co-creation in new product development // Journal of Service Research. 2010. № 13 (3). Pp. 283-296. DOI: 10.1177/1094670510375604

15. Bitner M., Ostrom A., Morgan F. Service Blueprinting: A Practical Technique for Service Innovation // California Management Review. 2008. № 50 (3). Pp. 66-94. DOI: 10.2307/41166446

16. Vargo S., Lusch R. Service-dominant logic: continuing the evolution // Journal of the Academy of Marketing Science. 2008. № 36 (1). Pp. 1-10. DOI: 10.1007/s11747-007-0069-6

17. An Intergated Framework For Customer Value and Customer Relationship-Management Performance: A Customer-Based Perspective from China / Y. Wang, H. P. Lo, R. Chi, Y. Tang // Managing Service Quality. 2004. № 14 (2-3). Pp. 169-182.

18. Piligrimienė Ž., Dovalienė A., Virvilaitė R. Consumer Engagement in Value Co-Creation: what Kind of Value it creates for Company? // Engineering Economics. 2015. Vol. 26, iss. 4. DOI: 10.5755/j01.ee.26.4.1250

19. Vargo S., Lusch R. Evolving to a new dominant logic for marketing // Journal of Marketing. 2004. № 68 (1). Pp. 1-17. DOI: 10.1509/jmkg.68.1.1.24036

20. Портер М. Международная конкуренция. М.: Международные отношения, 1993. С. 60.

21. Юлдашева О. У., Юдин О. И., Прокопцов В. Е. Маркетинговые стратегии бизнес-моделирования // Проблемы современной экономики. 2012. № 4 (44). С. 235-238.

22. Руденко М. Н. Управление процессом создания потребительской ценности как основа формирования конкурентных преимуществ в предпринимательстве // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки. 2015. № 1 (211). C. 161-171.

23. Наумов В. Н., Трефилова И. Н. Создание потребительской ценности как фактор эффективного управления цепочкой спроса // Корпоративное управление и инновационное развитие экономики Севера. Вестник научно-исследовательского центра корпоративного права, управления и венчурного инвестирования Сыктывкарского государственного университета. 2005. № 2. С. 24-39.

24. ЛаСалль Д., Бриттон Т. А. Бесценные. Как превратить обычные товары в необычные впечатления. М.: Вильямс, 2006. 192 с.

25. Webster F. The changing role of marketing in the corporation // Journal of Marketing. 1992. № 56 (4). Pp. 1-17.

26. Щеголев В. В. Использование методики совместного анализа при определении потребительской ценности товаров промышленного назначения // Творчество молодых ученых. 2013. С. 156-159.

27. Юлдашева О. У. Современные модели потребительской ценности // Современные методы и технологии эффективного рыночного управления: сборник статей слушателей и преподавателей президентской программы подготовки управленческих кадров высшей экономической школы Санкт-Петербурского государственного экономического университета. СПб.: Изд-во СПбГЭУ, 2014. С. 92-97.


Review

For citations:


Sologub E.V. Theoretical approaches to forming consumer value of goods/services. Actual Problems of Economics and Law. 2019;13(2):1192-1201. (In Russ.) https://doi.org/10.21202/1993-047X.13.2019.2.1192-1201. EDN: UDQYAV

Views: 385


ISSN 2782-2923 (Print)