Preview

Russian Journal of Economics and Law

Advanced search

Contradictions of economic theory: a conflict between theory and practice in the age of digitalization

https://doi.org/10.21202/2782-2923.2021.3.485-505

EDN: MBDXFM

Abstract

Objective: to analyze the works of representatives of the neoclassical school in economic theory, primarily the monograph “Principles of Economics” by Alfred Marshall, in order to identify the gaps (or issues) of neoclassicism that were laid into the foundation of economics at its formation.Methods: the main research method is uniting the historical and the logical when developing the theory of money as a reflection of the practice of the capitalist commodity-money relations development.Results: the article briefly traces the first links of the logical chain “commodity theory - money theory - capital theory” of the Marx’s triad as a reflection of the historical development of the commodity - money - commodity metamorphosis from the viewpoint of the transformation of classical political economy into economics. A critical analysis of its fundamental prerequisites is given; logical contradictions in its construction are shown. It is noted that neoclassicism is not able to explain the practice of modern marketing, in particular branding, and is not ready to analyze the digital economy in general as a segment of the modern economy.Scientific novelty: based on the analysis of the ceteris paribus assumption applied to the demand curve key factors, the article shows that this assumption contradicts modern practice. For the first time, the role of advertising and, more broadly, the information factor were considered, as well as the role and importance of branding, largely determining demand and the demand curve in the digital economy. It is demonstrated for the first time that cryptoeconomics as a fundamentally new direction of financial practice is not included into the scope of mainstream analysis and cannot be recognized by it, since it is based on different methodological prerequisites.Practical significance: the main provisions and conclusions of the article can be widely used in scientific and pedagogical activities, since the agenda is the creation of a new economic theory, including the theory of money, adequate to the information or digital economy at the current stage of society development. The inevitable stage of this difficult and contradictory process of changing the economic paradigm, affecting the entire system of economic relations and structurally expressed in the famous Commodity - Money - Capital triad, is the dialectical denial of the existing system of views, its theoretical overcoming.

About the Author

A. I. Yakovlev
Saint Petersburg State Electrotechnical University “LETI”
Russian Federation


References

1. Маркс К. К критике политической экономии // Сочинения. Т. 12 / К. Маркс, Ф. Энгельс. 805 С.

2. Национальная программа «Цифровая экономика Российской Федерации». URL: https://www.tadviser.ru/index.php/Статья:Национальная_программа_Цифровая_экономика_Российской_Федерации (дата обращения: 10.05.2021).

3. Милль Дж. С. Основы политической экономии с некоторыми приложениями к социальной философии. М.: Эксмо, 2007. 1037 с.

4. фон Мизес Л. Теория денег и кредита: пер. с англ. и нем. 2-е изд. М.; Челябинск: Социум, 2020. 804 с.

5. Маршалл А. Принципы экономической науки / авт. вступ. ст. Дж. М. Кейнс. М.: Прогресс, 1993. 594 с.

6. Пигу А. С. Экономическая теория благосостояния: для научных библиотек. М.: Прогресс, 1985. Т. 1. 512 с.

7. Сухарева М. А. От концепции постиндустриального общества к концепции экономики знаний и цифровой экономики: критический анализ терминологического поля // Государственное управление. Электронный вестник. 2018. № 68. С. 445-464.

8. Гильфердинг Р. Финансовый капитал: Новейшая фаза в развитии капитализма / пер. с нем. И. Степанова. М.: Огиз: Гос. соц.-экон. изд-во, 1931. XI. 460 с.

9. Stonier T. The Wealth of Information. A Profile of the Post-Industrial Economy. London, 1983. 211 p.

10. Маркс К. Капитал // Сочинения / К. Маркс, Ф. Энгельс. Т. 23. 907 с.

11. Джевонс У. С. Деньги и механизм обмена / пер. с англ. Челябинск: Социум, 2006. 192 с.

12. Экономическая функция рекламы. URL: https://spravochnick.ru/reklama_i_pr/ekonomicheskaya_funkciya_reklamy (дата обращения: 10.05.2021).

13. Ишманова Н. С., Ишманова М. С. Микроэкономика (в структурно-логических схемах): учебно-метод. Ижевск, 2017. 28 с.

14. Основы теории спроса, предложения и ценообразования. URL: https://studwood.ru/1370131/ekonomika/osnovy_teorii_sprosa_predlozheniya_tsenoobrazovaniya (дата обращения: 10.05.2021).

15. Фридман М. Маршаллианская кривая спроса. Вехи экономической мысли / сост. и общ. ред. В. М. Гальперина. СПб.: Экон. школа [и др.]. Т. 1: Теория потребительского поведения и спроса. 1999. 380 с.

16. Ореховский П. А. Однородность потребительских предпочтений: существует ли кривая спроса? // Вопросы регулирования экономики. 2013. Т. 4, № 4. С. 60-72.

17. Экономические взгляды А. Пигу. Принцип «Наименьшей Совокупной жертвы». URL: https://vuzlit.ru/1867086/teoreticheskie_pozitsii_pigu (дата обращения: 10.05.2021).

18. Носова С. С. Микроэкономика в вопросах и ответах: учебное пособие. М.: КноРус, 2012. 218 с.

19. Эванс В. Ключевые стратегические инструменты. 88 инструментов, которые должен знать каждый менеджер. М.: Лаборатория знаний, 2020. 459 с.

20. ВЭД. Внешнеэкономическая деятельность предприятия: учебник для вузов / под ред. д-ра экономических наук, проф. Л. Е. Стровского. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Юнити, 1999. 821 с.

21. Война брендов Coca Cola vs Pepsi. URL: https://stoneforest.ru/look/allabout/drinks/coca-cola-vs-pepsi (дата обращения: 10.05.2021).

22. Кустова И. Перекрестная эластичность спроса. Коэффициент перекрестной эластичности спроса. URL: https://www.syl.ru/article/211282/new_perekrestnaya-elastichnost-sprosa-koeffitsient-perekrestnoy-elastichnosti-sprosa (дата обращения: 10.05.2021).

23. Лебедев О. Т. Экономика отраслевых рынков: учебное пособие. М.: Изд-во Политехнического университета, 2009. 340 с.

24. Учебное пособие для студентов специальности 060800 дневной, вечерней и заочной форм обучения / сост. Н. Н. Пушина. Ижевск: Изд-во ИжГТУ, 2002. 50 с.

25. Макроэкономика в 2 ч. Ч. 1: учебник и практикум для бакалавриата и магистратуры / Ю. В. Вымятнина, К. Ю. Борисов, М. А. Пахнин. М.: Юрайт, 2017. 294 с.

26. Симбиоз концепций поведенческой экономики и нейромаркетинга при воздействии на сознание потребителей / Е. А. Давыденко, А. А. Коломоец, К. М. Лашкова // Маркетинговые коммуникации. 2020. № 2. С. 106-116. DOI: https://doi.org/10.36627/2619-1407-2020-2-2-106-116

27. Friedman M. The optimum quantity of money, in The Optimum Quantity of Money and Other Essays. London and New York, Macmillan, 1969. P. 305.

28. Хайек Ф. А. Частные деньги / авт. предисл. В. А. Найшуль, Г. Г. Сапов. М.: Ин-т нац. модели экономики, 1996. 229 с.


Review

For citations:


Yakovlev A.I. Contradictions of economic theory: a conflict between theory and practice in the age of digitalization. Russian Journal of Economics and Law. 2021;15(3):485-505. (In Russ.) https://doi.org/10.21202/2782-2923.2021.3.485-505. EDN: MBDXFM

Views: 371


ISSN 2782-2923 (Print)