Preview

Russian Journal of Economics and Law

Advanced search

Mechanism of making legislative decisions in the Russian Federation as a method of economic regulation: based on the analysis of quantitative data of LAWSTREAM.RU database

https://doi.org/10.21202/1993-047X.13.2019.4.1493-1506

EDN: WPTBSO

Abstract

Objective: to consider the use of legislative decision-making mechanisms in the Russian Federation as a tool of economic regulation on the basis of quantitative data of LAWSTREAM.RU database and to confirm or refute the hypothesis that the failures in the GDP growth dynamics encourage the state regulator to intensify rulemaking.Methods: abstract-logical method, comparison, correlation analysis.Results: the mechanism of legislative decision-making can and should be considered as a tool for the economic regulation policy implementation. The effectiveness of reforms is determined by the way in which the government, as the regulatory body of the economic system, uses the existing mechanisms of legislative decision-making in the field of economic regulation. The paper analyzes the institutional aspects of economic reforms. The authors compare the quantitative dynamics of the law drafts in the sphere of economic relations submitted to the State Duma and adopted by it, and the dynamics of the Russian GDP growth in 1994-2018. The correlation is shown between the macroeconomic situation and the legislative activity of the President and government in economic sphere; the hypothesis is confirmed about the influence of the GDP growth on the President and government’s legislative activity in the sphere of economy and finance regulation in case of sharply negative GDP values. It is established that the peak of the state regulator’s activity in the regulatory sphere is the system reaction to shock, expressed in a sharp drop in GDP growth.Scientific novelty: the article is the first attempt to compare the quantitative indicators of the adopted law drafts in the sphere of economy regulation and the GDP dynamics.Practical significance: the results obtained by the authors are useful for describing the model of legislative influence of the Russian executive authorities on the economic environment, taking into account the current macroeconomic indicators.

About the Authors

A. I. Volynskiy
Institute of Economics of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


M. S. Kruglova
Institute of Economics of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


P. V. Rozhkov
Institute of Economics of the RussianAcademy of Sciences
Russian Federation


A. A. Rubinstein
Institute of Economics of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. OECD Glossary of Statistical Terms - Regulation Definition. URL: https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=3295 (дата обращения: 02.10.2019).

2. Волынский А. И. Институциональный дизайн и теория реформ в российском экономическом дискурсе // Terra economicus, 2018. Т. 16, № 4. С. 29-40.

3. Полтерович В. М. Современное состояние теории экономических реформ // Пространственная экономика, 2008. № 2. С. 6-45.

4. Полтерович В. М. Стратегии институциональных реформ, или Искусство реформ: Препринт WP10/2007/08. М.: ГУ - ВШЭ, 2007. 24 c.

5. Социокультурные факторы инновационного развития и успешной имплементации реформ // Центр стратегических разработок. 2017. URL: https://csr.ru/wp-content/uploads/2017/09/Report-SF.pdf (дата обращения: 02.10.2019).

6. Полтерович В. М. Институциональные ловушки: есть ли выход? // Общественные науки и современность. 2004. № 3. С. 5-16.

7. Верников А. В. Нецелевое использование института на примере страхования банковских вкладов в России // Банковское дело. 2018. № 6. С. 34-39.

8. Полищук Л. И. Нецелевое использование институтов: причины и следствия // Вопросы экономики. 2008. № 8. С. 28-44.

9. На пути к новой экономической теории государства / О. И. Ананьин, М. И. Воейков, Г. Д. Гловели и др. M.: ИЭ РАН, 2018.

10. Городецкий А. Е., Рубинштейн А. Я. Некоторые аспекты экономической теории государства. М.: ИЭ РАН, 2017.

11. Круглова М. С. Теория институционального дизайна: от поиска идеальных институтов к работам блумингтонской школы // Terra economicus. 2018. Т. 16, № 4. С. 17-28.

12. Klijn Erik Hans, Koppenjan Joop. Institutional design: Changing institutional features of networks // Public Management Review. March. 2006. Vol. 8. Is. 1. Pp. 141-160.

13. Ostrom E. Governing the Commons: The Evolution of Institutions for Collective Action. Cambridge University Press, 1990.

14. Ostrom E. A General Framework for Analyzing Sustainability of Social-Ecological Systems // Science. 2009. № 325 (5939). Pp. 419-422.

15. Капелюшников Р. И. Множественность институциональных миров: Нобелевская премия по экономике - 2009 // Экономический журнал ВШЭ. 2010. № 14 (1). С. 12-69.

16. Coram B. T. Second best theories and the implications for institutional design // The Theory of Institutional Design / ed. R. E. Goodin. Cambridge, Cambridge University Press, 1996. Pp. 90-125.

17. Rodrik Dani. Second-best institutions // NBER Working Paper No. 14050. June 2008.

18. Hurwicz L. But Who Will Guard the Guardians? // University of Minnesota working paper. 1998.

19. Теория экономических механизмов (Нобелевская премия по экономике 2007 г.) / С. Измалков, К. Сонин, М. Юдкевич // Вопросы экономики. 2008. № 1. С. 4-26.

20. Truth-telling by Third-party Auditors and the Response of Polluting Firms: Experimental Evidence from India / E. M. Duflo, R. Pande Greenstone, N. Ryan // The Quarterly Journal of Economics. 2013. Pp. 1499-1545.

21. Duflo E. The Economist as Plumber // NBER Working Paper No. 23213 March 2017.

22. Menard C. Research Frontiers in New Institutional Economics. Revista de Administração // Management Journal, Elsevier. 2018. № 53 (1). Pp. 3-10.

23. Addressing the policy-implementation gaps in water services: the key role of meso-institutions / C. Menard, A. Jimenez, H. Tropp // Water International. № 2018. 43(1). Pp.13-33.

24. Menard C. Embedding organizational arrangements: towards a general model // Journal of Institutional Economics. 2014. № 10 (4). Pp. 567-589.

25. Круглова М. С. Теория мезо-институтов Клода Менара и ее использование в институциональном дизайне // Journal of Institutional Studies. 2018. Т. 9, № 3. С. 49-57.

26. Шаститко А. Е. Мезоинституты: умножение сущностей или развитие программы экономических исследований? // Вопросы экономики. 2019. № 5. С. 5-25.

27. Пушкин А. С. Собрание сочинений в 10 томах. Т. 10: Письма, 1831-1837 гг. М.: Государственное издательство художественной литературы, 1962.

28. Ахиезер А. С. Россия как большое общество. 1991 // Вопросы философии. URL: http://vphil.ru/index.php?option=com_ content&task=view&id=542&Itemid=55 (дата обращения: 02.10.2019).

29. Гаджиев Г. А. Легитимация идей «Права и экономики» (новые познавательные структуры для гражданского права) // Вестник гражданского права. 2017. Т. 17, № 6. С. 108-173.

30. Конституционная экономика / отв. ред. Г. А. Гаджиев. М.: Юстицинформ, 2010. 256 с.

31. Одинцова М. И. Экономика права: учебное пособие для бакалавриата и магистратуры. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Юрайт, 2018. 345 с.

32. Коуз Р. Фирма, рынок и право. М.: Новое издательство. 2007. 224 с.

33. Борисов С. Р., Квитко С. А. Влияние институциональных факторов на активность предпринимателей в странах постсоветского пространства // Бизнес. Общество. Власть. 2018. № 28. С. 97-113.

34. Варварин А. В. Механизмы отстаивания корпоративных интересов в органах государственной власти // Бизнес. Общество. Власть. 2019. № 31. С. 7-11.

35. Регуляторная политика в России: основные тенденции и архитектура будущего. М.: Центр стратегических разработок, 2018. URL: https://www.csr.ru/wp-content/uploads/2018/05/REGULYATORNAYA-POLITIKA-V-ROSSII_INTERNET.pdf (дата обращения: 02.10.2019).

36. Осипов М. Ю. Качество российского законодательства как ключ к повышению его эффективности // Актуальные проблемы экономики и права. 2016. Т. 10, № 4. С. 88-95. DOI: 10.21202/1993-047X.10.2016.4.88-95

37. Regulation and Macroeconomic Performance / N. V. Loayza, A. M. Oviedo, L. Servén // Policy Research Working Paper. No. 3469. World Bank, Washington, DC, 2004. URL: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/8953?show=full (дата обращения: 02.10.2019)

38. Regulation and growth / S. Djankov, C. McLiesh, R. M. Ramalho // Economic Letters. 2006. Vol. 92, Is. 3. Pp. 395-401.

39. Павлов П. Н. Экономические факторы нормотворческой активности в России // Вопросы государственного и муниципального управления. 2019. № 2. С. 39-70.

40. Dawson J., Seater J. Federal Regulation and Aggregate Economic Growth // Journal of Economic Growth. 2013. Vol. 18, № 2. Pp. 137-177.

41. Coffey B., McLaughlin P., Peretto P. The Cumulative Cost of Regulations // Mercatus Research Paper. April 2016. URL: https://ssrn.com/abstract=2869145 (дата обращения: 02.10.2019).

42. Malone T., Chambers D. Quantifying Federal Regulatory Burdens in the Beer Value Chain // Agribusiness. 2017. Vol. 33, № 3. Pp. 466-471.

43. Ткаченко Н. Статистический анализ федерального законодательства. М.: Центр стратегических разработок, 2017. URL: https://csr.ru/wp-content/uploads/2017/02/Issledovanie_TSSR_statistika-po-zakonoproektam.pdf (дата обращения: 02.10.2019)

44. База данных LAWSTREAM.RU: Количественные оценки институциональных изменений / С. Г. Кирдина, А. А. Рубинштейн, И. В. Толмачева. М.: ИЭ РАН. 2009.

45. Российская модель институциональных изменений: опыт эмпирико-статистического исследования / С. Г. Кирдина, И. Л. Кирилюк, А. А. Рубинштейн, И. В. Толмачева // Вопросы экономики. 2010. № 11. С. 97-114.

46. Кирдина С. Г., Рубинштейн А. А. Эффекты path dependence и экономии от масштаба в российском законотворчестве // Вопросы экономики. 2014. № 11. С. 58-82.

47. Волынский А. И., Круглова М. С. Циклы законодательного процесса в России: политологический анализ // Социально- политические науки. 2016. № 1. С. 11-19.

48. Законодательные механизмы в РФ как инструмент институционального дизайна: на материалах анализа количественных данных базы LAWSTREAM.RU / А. И. Волынский, М. С. Круглова, П. В. Рожков, А. А. Рубинштейн // Вопросы теоретической экономики. 2018. № 2 (3). С. 91-100.

49. Худяев П. В. Институциональные изменения в процессе самоорганизации экономики: дис. … канд. экон. наук. Улан-Удэ, 2016.


Review

For citations:


Volynskiy A.I., Kruglova M.S., Rozhkov P.V., Rubinstein A.A. Mechanism of making legislative decisions in the Russian Federation as a method of economic regulation: based on the analysis of quantitative data of LAWSTREAM.RU database. Actual Problems of Economics and Law. 2019;13(4):1493-1506. (In Russ.) https://doi.org/10.21202/1993-047X.13.2019.4.1493-1506. EDN: WPTBSO

Views: 271


ISSN 2782-2923 (Print)