Preview

Russian Journal of Economics and Law

Advanced search

ESTIMATION OF CORRUPTION RISKS IN EDUCATIONAL ORGANIZATION (on the example of Krasnoyarsk)

Abstract

Objective: to elaborate the methodology of estimating the corruption risks in educational organization, which will allow to define the processes most liable to corruption. Methods: analysis of normative-legal acts regulating corruption counteraction; analytical method, questionnaires; content-analysis of documents; projecting; predicting; modelling; comparative analysis of corruption counteraction experience in Russia and abroad; expert evaluation; testing of experts by international Questionnaire Profile of Demand; transferring the activity characteristics from professional to personal basing on assessment technique and competences monitoring CAPTain-UTS. Results: The authors have elaborated the corruption chart of the working position of the head of municipal educational establishment. Scientifi c novelty: The existing models of corruption risks evaluation are directed either to the state and municipal service, or to the private companies. According to the authors, the technique of corruption risks evaluation applicable to the functioning of educational establishments in the Russian Federation has not been formulated. Practical value: introduction of the proposed technique into the functioning of educational establishments will allow to define the activities most vulnerable for corruption, in order to build a system for corruption prevention in the educational establishment.

About the Authors

S. D. Krasnousov
Juridical Institute of Siberia Federal University
Russian Federation


N. V. Khlonova
Juridical Institute of Siberia Federal University
Russian Federation


References

1. Рид К. Коррупция в образовательных системах: обзор проблем и решений // Залючительный отчет. Проект «Российская Федерация - разработка законодательных и иных мер предупреждения коррупции» (RUCOLA 2). Прил.: т. 2 «Отчеты, сделанные зарубежными и российскими экспертами в рамках проекта». Страсбург, 2008. С. 64-71.

2. Глущенко В.В. Коррупциология: системно-управленческий подход. М.: ИП Глущенко, 2011. 39 с.

3. Алаак Ж., Пуассон М. Коррумпированные школы, коррумпированные университеты: что можно сделать? М.: Международный институт планирования образования: Издательство ЮНЕСКО, 2014. 361 с.

4. Sweeney G., Despota K., Lindner S. Transparency International Global Corruption Report: Education. New York: Routlegde, 2013. 448 p.

5. Плохов С.В. Преподаватель как субъект должностных преступлений // Законность. 2012. № 4. С. 60-65.

6. Кузнецов Н. В Астрахани директора школы оштрафовали на 100 тысяч рублей за поборы с родителей // Астраханский новостной портал Kaspy.info. URL: http://kaspyinfo.ru/v-astraxani-direkciyu-shkoly-oshtrafovali-na-100-tysyach-rublej-za-pobory-s-roditelej/ (дата обращения: 09.10.2014)

7. Чиновники, директора школ и детсадов скрыли доходы и автомобили // СарБК. URL: http://news.sarbc.ru/main/2014/09/04/158717.html (дата обращения: 09.09.2014)

8. Десять столичных преподавателей привлечены к ответственности за коррупцию в этом году // Newsmsk.com. URL: http://www.newsmsk.com/article/25Jul2011/school_corruption.html (дата обращения: 21.08.2014)


Review

For citations:


Krasnousov S.D., Khlonova N.V. ESTIMATION OF CORRUPTION RISKS IN EDUCATIONAL ORGANIZATION (on the example of Krasnoyarsk). Actual Problems of Economics and Law. 2015;(1):254-261. (In Russ.)

Views: 168


ISSN 2782-2923 (Print)