Preview

Russian Journal of Economics and Law

Advanced search

FORMS OF TREATIES FOR ORGANIZATION OF INNOVATIVE GOODS MARKETING

https://doi.org/10.21202/1993-047X.10.2016.1.144-153

EDN: VOMOHL

Abstract

Objective: to identify various ways of innovative products marketing, as well as the contract forms most demanded by innovative business that are used in innovative products marketing.Methods: the methodological basis of the study was both general scientific methods (systemic, structural, dialectical, formal logical (analysis, synthesis, deduction, induction, etc.) methods, the method of a philosophical nature) and specific methods: the method of dogmatic analysis (in- terpretation of legal norms and legal structures), formal-legal, structural-functional.Results: it was stated that marketing is the final stage of innovation process, which is commercializing the innovation, i.e. obtains profit through its sales, therefore, it is important to allocate the contractual structures that mediate sales and distribution of innovative products. It is shown that using contractual forms of organization of innovative products sales, the parties determine the marketing scheme for the produced goods, and thereby create, modify, and stop the property relations of the parties, thus the contracts, whose ultimate goal of signing and execution is marketing of innovations, can be identified as organizational by their legal nature. The contractual forms that mediate marketing of innovative products, include the contracts of sale, agency agreements, presented in the Russian civil legislation by the contract of agency, contract of commission and agency agreements, as well as franchising agreements. Besides, in the practice of civil turnover, there are mixed contracts, contracts based on the freedom principle, and the connecting elements of several contractual structures. Mixed contracts include distributor contracts.Scientific novelty: for the first time, the article comprehensively defines contractual forms of organization of innovative products marketing, depending on the means of its distribution, and describes the legal nature of emerging relationships for innovations marketing.Practical significance: the main provisions and conclusions of the article can be used by representatives of the innovative companies in their law enforcement practice, as well as in developing practical recommendations for further legal research on this subject and the preparation of educational and methodological literature.

About the Author

V. A. Per’kova
Fund for internet-initiatives development
Russian Federation


References

1. Городов О. А. Правовая инноватика (правовое регулирование инновационной деятельности). СПб., 2008. 403 с.

2. Волынкина М. В. Инновации и предпринимательство: соотношение понятий // Закон. 2006. № 4. С. 30-33.

3. Звездкина А. С. Инновационная деятельность в России: проблемы правового регулирования: дис. … канд. юр. наук. М., 2005. 177 с.

4. Договоры в предпринимательской деятельности / отв. ред. Е. А. Павлодский, Т. Л. Левшина. Статут. 2008. 265 с.

5. Красавчиков О. А. Гражданские организационные правоотношения // Советское государство и право. 1966. № 10. С. 50-57.

6. Тюрина С. А. Сущность организационного договора и его место в системе гражданско-правового регулирования общественных отношений // Труды Института государства и права РАН. Обязательственное право. 2008. № 4. С. 43-56.

7. Кирилловых А. А. Реклама и рекламная деятельность: проблемы правового регулирования. М.: Деловой двор, 2013. 224 с.

8. Цитович П. П. Очерк основных понятий торгового права. М., 2001. 462 с.

9. Шершеневич Г. Ф. Курс торгового права. Том II. СПб., 1908.

10. Гамбаров Ю. С. Курс гражданского права. М.: Норма, 1987. С. 734-735.

11. Маслова В. А. Дистрибьюторский договор как правовой инструмент организации сбыта товаров: автореферат дис. … канд. юрид. наук. М., 2011. URL: http://law.edu.ru/ book/book.asp?bookID=1456440 (дата обращения: 19.09.15).

12. Типовой дистрибьюторский контракт МТП. Монопольный импортер-дистрибьютор. Публикация N 646Е: на рус. и англ. яз. = The ICC Model Distributorship Contract. Sole Importer-Distributor / под ред. Н. Г. Вилковой. 2-е изд. М.: Консалтбанкир, 2005.

13. Рубаник Е. А., Щербакова Е. Г. Особенности сбыта инновационной продукции // Альманах современной науки и образования. 2014. № 1 (80). С. 96-98.

14. Бычков А. И. Дистрибьюторский договор. URL: http:// www.justicemaker.ru/view-article.php?id=9&art=4144 (дата обращения: 12.09.15).

15. Рыкова И. Особенности национального франчайзинга // Бизнес-адвокат. 2002. № 11. С. 12.

16. Кулагин М. И. Избранные труды. М.: Статут, 1997. 281 c. (Серия: Классика российской цивилистики).

17. Пугинский Б. И. Коммерческое право. М.: Зерцало, 2005. 128 с.

18. Панченко Т. М. Передача прав на объекты интеллектуальной собственности по договору коммерческой концессии // Аудиторские ведомости. 2007. № 3.


Review

For citations:


Per’kova V.A. FORMS OF TREATIES FOR ORGANIZATION OF INNOVATIVE GOODS MARKETING. Actual Problems of Economics and Law. 2016;10(1):144-153. (In Russ.) https://doi.org/10.21202/1993-047X.10.2016.1.144-153. EDN: VOMOHL

Views: 281


ISSN 2782-2923 (Print)