Preview

Russian Journal of Economics and Law

Advanced search

NOTION, ORDER OF ORGANIZATION AND FUNCTIONS OF THE REPRESENTATIVES OF THE RUSSIAN FEDERATION SUBJECTS

https://doi.org/10.21202/1993-047X.10.2016.3.116-122

EDN: WKNOFP

Abstract

Objective: to analyze the current state of the institution of representative offices of the Russian Federation subjects and their interaction with the federal state power bodies (by the example of Tatarstan Republic).Methods: systematic and structural-functional methods.Results: gaps and contradictions are identified in the legal regulation of representative offices of the Russian Federation subjects; proposals are formulated for improving the federal legislation and the legislation of the Russian Federation subjects in the specified sphere.Scientific novelty: the conception is grounded of the need to preserve the institution of representative offices of the Russian Federation subjects; the order of their formation and interaction with public authorities is studied; the functions of the offices are identified and classified. The functions of the offices are divided into two groups: external and internal. The external functions of the offices are: executive; coordinating; organizational; analytical; information; performance; control. The internal functions include the organization of work of their own offices.Practical significance: conclusions and suggestions can be used in the practical activity of the legislative and executive state power bodies ofthe Russian Federation and its subjects.

About the Author

R. A. Sakhieva
Constitutional Court of Tatarstan Republic
Russian Federation


References

1. Бикбов Р. З. Представительства субъекта РФ - новый институт региональной политики // Экономика региона. 2007. № 2. С. 271-275.

2. Урусова И. О. Высшие должностные лица субъектов Российской Федерации в системе международных отношений // Новый взгляд. Международный научный вестник. 2014. № 3. С. 328-338.

3. Боголюбова Н. М., Николаева Ю. В. Зарубежные культурные центры как самостоятельный актор внешней культурной политики // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 6. Политология. Международные отношения. 2008. № 2. С. 87-93.

4. Филиппова Н. А. Публичное представительство: правовая природа, виды и формы // Научный ежегодник Института философии и права Уральского отделения Российской академии наук. 2010. № 10. С. 357-377.

5. Трошкина Т. Н. Полномочия органов государственной власти субъектов Российской Федерации в области внешнеторговой деятельности // Юридическая наука и правоохранительная практика. 2007. № 1 (2). С. 32-36.

6. Денильханов И. С. Международные связи субъекта Федерации: опыт современных государств // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 1-1. С. 1932.

7. Матейкович М. С., Гришау В. Н. Правовая характеристика российской модели предметов совместного ведения Российской Федерации и ее субъектов // Вестник Тюменского государственного университета. 2004. № 1. С. 211-215.

8. Абдулатипов Р. Г. О федеративной и национальной политике Российского государства. М.: Славянский диалог, 1995. С. 23.

9. Боков Х. Х., Алексеев С. В. Российская идея и национальная идеология народов России // Жизнь национальностей, 1996. 96 с.

10. Лысенко В. Н. Разделение власти и опыт Российской Федерации // Федерализм власти и власть федерализма: сб. науч. статей) / под ред. А. Н. Аринина. М.: ТОО «Интел Тех», 1997. С. 183-187.

11. Демьяненко Ю. А. Межрегиональное сотрудничество субъектов Российской Федерации в контексте федеративного строительства страны // Вестник Псковского государственного университета. Серия: Социально-гуманитарные и психолого-педагогические науки. 2013. № 3. С. 195-203.

12. Conference on Consular Relations. A/Conf.25/6, art. 12. Сахиева Р. А. Понятие, порядок организации и функции представительств субъектов Российской Федерации Sakhieva R. A. Notion, order of organization and functions of the representatives of the Russian Federation subjects

13. Тигиев З. Э. Торговые представительства субъектов Российской Федерации // Транспортное дело России. 2011. № 12. С. 92-95.

14. Сергунин А. А. Международная деятельность субъектов Российской Федерации: правовое регулирование // Вестник Нижегородского государственного университета им. Н. И. Лобачевского. Серия: Право. 2001. С. 276-283.

15. Гиматдинов Р. Р., Насыров И. Р. Актуальные проблемы внешних связей Республики Татарстан // Ученые записки Казанского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2015. Т. 157. № 1. С. 213-222.

16. Губейдуллин Р. Х. Зарубежные представительства субъектов РФ, их участие в реализации соглашений с иностранными партнерами // Вестник экономики, права и социологии. 2014. № 3. С. 132-134.

17. Шекультиров Б. И. Конституционно-правовое регулирование международной деятельности регионов Российской Федерации // Вестник Адыгейского государственного университета. 2005. № 4. С. 96-103.

18. Симонян Г. Р. Механизм обеспечения интересов субъектов Российской Федерации в деятельности федеральных органов государственной власти // Журнал российского права. 2006. № 3 (111). С. 44-52.

19. Болтенкова Л. Ф. Российская Федерация и статус ее субъектов // Российская государственность: состояние и перспективы развития. М., 1995. С. 48.

20. Ягудин Ш. Ш. Договорные отношения между РФ и ее субъектами. Казань, 2008.


Review

For citations:


Sakhieva R.A. NOTION, ORDER OF ORGANIZATION AND FUNCTIONS OF THE REPRESENTATIVES OF THE RUSSIAN FEDERATION SUBJECTS. Actual Problems of Economics and Law. 2016;10(3):116-122. (In Russ.) https://doi.org/10.21202/1993-047X.10.2016.3.116-122. EDN: WKNOFP

Views: 245


ISSN 2782-2923 (Print)