Preview

Russian Journal of Economics and Law

Advanced search

EXPERIENCE OF FRANCE IN THE TERRITORIAL ORGANIZATION OF HIGHER EDUCATION SYSTEM

https://doi.org/10.21202/1993-047X.12.2018.3.481-501

EDN: XYYYBF

Abstract

Objective: to substantiate the directions of development of the spatial organization of higher education in Russia on the basis of foreign experience of a country with similar territorial conditions, trends and problems of development of a university network.Methods: general scientific methods of cognition - abstract-logical and theoretical-empirical methods, methods of systemic, comparative, and structural analysis.Results: under the conditions of Russian economic policy orientation to innovative and breakthrough development, higher education becomes one of the key factors of regional economic growth. The article emphasizes the need to change the approaches of universities to the development of educational programs that take into account the trends and development strategies of a particular region, that is, the need for the formation of the so-called regional universities. As a result of the analysis of scientific researches devoted to the problems of organization of higher education system, it is determined that the key factor of territorial development is its assimilation with the economic system and business environment.It is established that one of the mechanisms for solving the problems of the Russian universities is using the foreign experience of spatial organization of higher education. Territorial conditions determining similar features of the spatial organization, tendencies and problems of development of system of the higher education of France and Russia are revealed. It is determined that the orientation of higher education in France on the interests of the regions determined its high rating in the system of indicators of higher education quality in the world. The high efficiency of this model for Russia is justified. The recommendation to implement the principle of uniformity in the spatial distribution of a university network in the economy of the Russian regions is substantiated. Scientific novelty: the developed theoretical and methodological provisions of the spatial organization of higher education, based on the experience of the country with similar territorial conditions, trends and problems of higher education, with a university network capable of providing strategic priorities for regional growth.Practical significance: the recommendations can be used in designing the targeted development programs of the Russian Federation subjects within the Volga Federal district; in substantiating the projects of cluster initiatives; in developing the educational policy of the region in the field of vocational education; in programming the development of vocational education, taking into account the features of the Russian Federation subjects.

About the Authors

E. V. Bolgova
Samara State University for Economics
Russian Federation


M. V. Kurnikova
Samara State University for Economics
Russian Federation


References

1. Львов Д. С., Пугачев В. Ф. Механизм стабильного экономического роста // Экономическая наука современной России. 2001. № 4. С. 52-58.

2. Макаров В. Л. Экономика знаний: уроки для России // Вестник Российской академии наук. 2003. Т. 73. № 5. С. 450-456.

3. Инновационное развитие: экономика, интеллектуальные ресурсы, управление знаниями / под ред. Б. З. Мильнера. М.: ИНФРА-М, 2009. 624 с. (Научная мысль).

4. Попов Е. В., Власов М. В. Институты миниэкономики знаний / под ред. акад. В. Л. Макарова. М.: Academia, 2009. 288 с. (Монографические исследования: экономика).

5. Нуреев Р. М. На пути к пониманию институциональной природы инноваций // Journal of Institutional Studies (Журнал институциональных исследований). 2012. Т. 4, № 2. С. 4-10.

6. Нуреев Р. М. Российская экономика: проблемы формирования инновационного уклада // Человеческий капитал и профессиональное образование. 2012. № 1. С. 18-31.

7. Шумпетер Й. Теория экономического развития (Исследование предпринимательской прибыли, капитала, процента и цикла конъюнктуры) / пер. с нем. В. С. Автономова и др. М.: Прогресс, 1982. 455 с.

8. Schumpeter J. A. Business cycles. A Theoretical, Historical and Statistical Analysis of the Capitalist Process. New York, Toronto, London: McGraw-Hill Book Company, 1939.

9. Kuznets S. Growth, Population, and Income Distribution: Selected Essays, first ed. Norton. New York, 1979.

10. Капелюшников Р. Спрос и предложение высококвалифицированной рабочей силы в России: кто бежал быстрее? Ч. 1 // Вопросы экономики. 2012. № 2. С. 52-66.

11. Капелюшников Р. Спрос и предложение высококвалифицированной рабочей силы в России: кто бежал быстрее? Ч. 2 // Вопросы экономики. 2012. № 3. С. 120-147.

12. Сухарев О. С. Основы институциональной и эволюционной экономики: курс лекций. М.: Высшая школа, 2008. 391 с.

13. Гапоненко А. Л. Управление знаниями. Как превратить знания в капитал / А. Л. Гапоненко, Т. М. Орлова. М.: Эксмо, 2008. 400 с. (Полный курс МВА).

14. Мау В. Человеческий капитал: вызовы для России // Вопросы экономики. 2012. № 7. С. 114-132.

15. Волков А. Е., Ливанов Д. В., Фурсенко А. А. Высшее образование: повестка 2008-2016 // Российское образование: тенденции и вызовы: сб. ст. и аналит. докл. М.: Дело, 2009. 400 с.

16. Ашмарина С. И. О предпринимательской функции университета // Вестник Самарского государственного экономического университета. 2013. № 106. С. 30-32.

17. Гуськова Н. Д. Устойчивое развитие и образование // Стандарты и качество. 2014. № 6 (924). С. 71-72.

18. Гуськова Н. Д., Неретина Е. А., Еналеева Ю. Р. Партнерство государства, общества и вузов: опыт Франции // Высшее образование в России. 2013. № 2. С. 146-154.

19. Беляков С. А., Клячко Т. Л. Оценка вклада высшего и среднего профессионального образования в экономику российских регионов. М.: Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2016. 82 с.

20. Рождественская И. А., Тамбовцев В. Л. Взаимодействие власти, бизнеса и образовательных организаций в развитии региональной экономики // Вестник университета (Государственный университет управления). 2014. № 7. С. 133-136.

21. Гранберг А. Г. Основы региональной экономики: учеб. для вузов. 3-е изд. М.: ГУ ВШЭ, 2005. 496 с.

22. Катровский А. П. Формирование и развитие территориальной структуры высшего образования России. М.: Международные отношения, 2003. 208 с.

23. Катровский А. П. Развитие территориальной структуры высшей школы России: дис. … д-ра геогр. наук. М., 2003. 395 с.

24. Хасаев Г. Р., Болгова Е. В. Регионализация высшего образования и инновационное развитие экономики российских регионов // Известия УрГЭУ. 2015. № 1 (57). С. 61-70.

25. Болгова Е. В. Экономические кластеры: инновационная природа и условие эффективности инновационного каркаса региона // Экономические науки. 2009. № 12 (61). С. 249-252.

26. Болгова Е. В. Система образования - территориальный институт в кластерной организации экономического пространства // Экономические науки. 2010. № 6 (67). С. 265-269.

27. Вахштейн В. С. Две модели образовательных систем: континентальная и атлантическая. URL: http://www.intelros. ru/pdf/prognosis/321-352_vahshtain.pdf (дата обращения: 19.05.2018)

28. Актуальные вопросы развития образования в странах ОЭСР / отв. ред. М. В. Ларионова. М.: Издательский дом ГУ ВШЭ, 2005. 152 с.

29. Россия и страны - члены Европейского союза. 2017: стат. сб. / Росстат. М., 2017. 264 с.

30. Анохин М. Г. Политические аспекты проблемы: «приватизация - национализация» // Среднерусский вестник общественных наук. Межрегиональное научно-образовательное издание. Орел, 2006. № 1. С. 13-22.

31. Perroux F. Les investissements multinationaux et l’analyse des pôles de développement et des pôles d’intégration // Revue Tiers-Monde. 1968. Vol. 9, № 34. Pp. 239-265.

32. Perroux F. Note sur la ville considéré e comme pôle de dé veloppement et comme foyer du progrès // Revue Tiers-Monde. 1967. Vol. 8. № 32. Pp. 1147-1158.

33. Украинский В. Н. Современная французская пространственная экономика: теория близости и типологизация локализованных экономических систем // Пространственная экономика. 2011. № 2 (26). С. 92-126.

34. Украинский В. Н. Французская про странственная экономика: от промышленных округов до полюсов конкурентоспособности // Пространственная экономика. 2011. № 3 (27). С. 71-99.

35. Региональная политика стран ЕС / Центр европейских исследований ИМЭМО РАН / отв. ред. А. В. Кузнецов. М.: ИМЭМО РАН, 2009. 230 с.

36. Партнерство Франции и России: интернационализация образования и науки, роль и возможности русского языка. Вып. 2: сборник статей / под общ. ред. Е. В. Пономаренко. М.: Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2017. 190 с.

37. Козлов С. Л. Эволюция французской образовательной модели в ХIХ веке // Отечественные записки. 2013. № 4 (55). URL: http://www.strana-oz.ru/2013/4/evolyuciya-francuzskoy-obrazovatelnoy-modeli-v-xix-veke. (дата обращения: 19.05.2018)

38. Франция. Эволюция высшей школы и ее социально-экономическая роль. Сайт ВШЭ НИУ: https://www.hse.ru/. URL: http://ecsocman.hse.ru/data/946/669/1219/sistemy_vo_ch2_9-Frantsiya.pdf. (дата обращения: 19.05.2018)

39. Синельников-Мурылев С. Г., Клячко Т. Л. Новые тенденции развития высшего образования. Вызовы для Франции и России // Партнерство Франции и России: интернационализация образования и науки, роль и возможности русского языка. Вып. 2: сборник статей / под общ. ред. Е. В. Пономаренко. М.: Издательский дом «Дело» РАНХиГС, 2017. 190 с.

40. Бауман З. Индивидуализированное общество. М.: Логос, 2002. С. 170.

41. Goldstein H., Drucker J. The Economic Development Impacts of Universities on Regions: Do Size and Distance Matter? // Economic Development Quarterly. Vol. 20, № 1, February 2006. Pp. 22-43.

42. Etzkowitz H., Leydesdorff L. 'Introduction: Universities in the Global Knowledge Economy', in H Etzkowitz & L Leydesdorff (eds), Universities and the Global Knowledge Economy: a Triple Helix of University-Industry-Government Relations, Pinter, London and Washington, 1997. Pp. 1-8.

43. Goddard J., Chatterton P. Regional Development Agencies and the knowledge economy: harnessing the potential of universities // Environment and Planning C Government and Policy. 1999. Vol. 17. Pp. 685-699. DOI: 10.1068/c170685

44. Etzkowitz H. Incubation of incubators: innovation as a triple helix of university-industry-government networks // Science and Public Policy. 2002. Volume 29, Issue 2, 1 April 2002, Pр. 115-128. URL: https://doi.org/10.3152/147154302781781056 (дата обращения: 18.05.2018).

45. Etzkowitz H. MIT and the Rise of Entrepreneurial Science, Routledge, London, 2002.

46. Chatterton P., Goddard J. The Response of Higher Education Institutions to Regional Needs // European Journal of Education. 2000. Vol. 35, № 4. Pp. 475-496.

47. Kohoutek J., Pinheiro R. The Role of Higher Education in the Socio-Economic Development of Peripheral Regions Higher Education Policy, 2017.

48. Harrison J., Turok I. Universities, knowledge and regional development // Regional Studies. 2017. Vol. 51, № 7. Pp. 977-981.

49. Pugh R. Universities and economic development in lagging regions: ‘Triple helix’ policy in Wales. Regional Studies, 2016

50. Johnston A., Huggins R. Drivers of university-industry links: The case of knowledge-intensive business service firms in rural locations. Regional Studies. 2016. Vol. 50, № 8. Pp. 1330-1345. DOI: 10.1080/00343404.2015.100902

51. Frenkel A., Leck E. Spatial aspects of education - job matching and job selection in Israel. Regional Studies. Samuel Neaman Institute for Advanced Studies in Science and Technology. 2014. URL: http://pick-me.carloalberto.org/images/PICKWP54.pdf (дата обращения: 18.05.2018).

52. Пресса о реформе высшего образования во Франции. URL: http://ru.rfi.fr/frantsiya/20170911-pressa-o-reforme-vysshego- obrazovaniya-vo-frantsii (дата обращения: 19.05.2018).

53. ARWU Topuniversities - Results 2018; Retrieved April 30, 2018, from URL: https://www.topuniversities.com/university- rankings/world-university-rankings/2018. (дата обращения: 19.05.2018)

54. QS Topuniversities - Results 2018; Retrieved April 30, 2018, from URL: https://www.topuniversities.com/university- rankings/world-university-rankings/2018. (дата обращения: 19.05.2018).

55. ARWU Topuniversities - Methodology (2018, April 30), Retrieved April 30, 2018, from URL: https://www.educationindex. ru/articles/universityrankings/arwu/ methodology. (дата обращения: 19.05.2018)

56. QS Topuniversities - Methodology (2018, April 30), Retrieved April 30, 2018, from URL: https://www.topuniversities. com/qs-world-university-rankings/ methodology. (дата обращения: 19.05.2018).

57. Classement Eduniversal 2018 des Meilleurs Masters, MS&MBA (2018, April 17), Retrieved April 17, 2018, from URL: http://www.meilleurs-masters.com. (дата обращения: 19.05.2018).


Review

For citations:


Bolgova E.V., Kurnikova M.V. EXPERIENCE OF FRANCE IN THE TERRITORIAL ORGANIZATION OF HIGHER EDUCATION SYSTEM. Actual Problems of Economics and Law. 2018;12(3):481-501. (In Russ.) https://doi.org/10.21202/1993-047X.12.2018.3.481-501. EDN: XYYYBF

Views: 202


ISSN 2782-2923 (Print)