Preview

Russian Journal of Economics and Law

Advanced search

Institutional traps in the sphere of higher education

https://doi.org/10.21202/1993-047X.12.2018.4.789-799

EDN: YPLHFZ

Abstract

Objective: to test the sphere of higher education for the presence of institutional traps under deep transformation of higher education and science in Russia, which may reduce the efficiency of their functioning.Methods: narrative analysis based on the analysis of behavioural practices of economic agents identified in various publications and presenting the author’s direct speech in regard to certain scientific and practical problems within the framework of institutional economic theory methodology.Results: theoretical approaches are reviewed to the interpretation of “institutional trap” phenomenon, which demonstrated the evolution of this category from the “blocking effect” in the English scientific economic literature to sustainable inefficient institution in the Russian segment of economic theory. It is revealed that one of the most discussed issues is inefficient transformation of institutions, and identification of its causes. Researchers’ ideas about some types of institutional traps inherent in the Russian economy are systematized.Based on the analysis of narratives, a large-scale study of behavioural practices of economic agents was carried out, as a result of which groups of institutional traps in the Russian higher education and science were identified and classified. It is established that the imperfection of the education financing causes problems in the system of labour remuneration and research grants. The fragmentation and inconsistency of managerial decisions led to the transformation of post-graduate course into a level of higher education, which violates the logic of scientific personnel training. A trap of metrics is the systemic orientation to assessment criteria, ranking and other quantitative indicators, leading to substitution of quality for quantity. Orientation to digitalization and informatization of the educational process has led to the transformation of education into a mechanism of mere information transfer. Scientific novelty: based on the conducted deep narrative analysis, the most characteristic groups of institutional traps inherent in the Russian sphere of higher education and science are identified and described, such as financial traps, administrative traps, metric traps, informatization and digitalization traps, as well as the systemic motivational trap based on the effect of asymmetry of the institutional motivation of market agents.Practical significance: the obtained results can be used to correct the state policy in the field of higher education and science in the direction of elimination and prevention of institutional traps in order to improve its efficiency, as well as in the development of various programs for the development of this sphere by public authorities.

About the Author

A. A. Zhuk
Southern Federal University
Russian Federation


References

1. Полтерович В. М. Институциональные ловушки и экономические реформы // Экономика и математические методы. 1999. Т. 35. № 2. С. 3-20.

2. Davis L., North D. Institutional Change and American Economic Growth: a First Step Towards a Theory of Economic Innovation // Journal of Economic History. 1970. Vol. 30. № 1. Pp. 131-149. DOI: 10.1017/s0022050700078633

3. Кирдина С. Г. Институциональные матрицы и развитие России. М.: ТЕИС, 2000. 213 с.

4. Кирдина С. Г. Х- и Y-экономики: институциональный анализ. М.: Наука, 2004. 256 с.

5. Жук А. А. Структурные и динамические аспекты нестабильности экономических институтов // Перспективы науки. 2010. № 3. С. 120-126.

6. Норт Д. Институциональные изменения: рамки анализа // Вопросы экономики. 1997. № 3. С. 6.

7. Alchian A. Economic Forces at Work Indianapolis, 1977. Pp. 15-35.

8. Хайек Ф. Пагубная самонадеянность. Ошибки социализма. М., 1992. 304 с.

9. Полтерович В. Трансплантация экономических институтов // Экономическая наука современной России. 2001. № 3. С. 25.

10. Олейник А. Институциональная экономика. М., 2002. 416 с.

11. Веблен Т. Теория праздного класса. М., 1984. 367 с.

12. Менгер К. Исследование о методах социальных наук и политической экономии в особенности. СПб., 1894. XXXIV, 284 с.

13. Hayek, F. A. The Constitution of Liberty. London: Routledge, 1993.

14. David P. A. Clio and the Economics of QWERTY // American Economic Review. 1985. № 75 (2). Pp. 332-337.

15. Brian A. W. Competing Technologies, Increasing Returns, and Lock-In by Historical Events // Economic Journal. 1989. Vol. 99, № 394. Pp. 116-131. DOI: 10.2307/2234208

16. Норт Д. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики. М.: Начала, 1997. С. 17-21.

17. Ковалев А. В., Ковалева И. В. Проблема институциональных «ловушек» и теория институтов австрийской школы // Журнал международного права и международных отношений. 2008. № 2. URL: http://www.evolutio.info/content/view/1409/235/ (дата обращения: 10.10.2018).

18. Цветкова Г. С. К вопросу о видах институциональных ловушек // Инновационные технологии управления и права. 2012. № 1-2 (2). С. 25-31.

19. Гонтмахер Е. Ш. Российская модернизация: институциональные ловушки и цивилизационные ориентиры // Мировая экономика и международные отношения. 2010. № 10. С. 3-11.

20. Баскин А. С. Стратегия модернизации и институциональные ловушки // Вестник Удмуртского университета. Серия: Экономика и право. 2009. № 1. С. 10-16.

21. Малкина М. Ю. Институциональные ловушки инновационного развития российской экономики // Journal of institutional studies (Журнал институциональных исследований). 2011. Т. 3. № 1. С. 50-60.

22. Митрофанова И. В., Сизов Ю. И. Институциональные ловушки Инвестиционного фонда РФ // Финансы и кредит. 2009. № 3 (339). С. 35-38.

23. Жук А. «Налоговая ловушка» развития предпринимательства в России // Вопросы экономики. 2012. № 2. С. 132-139.

24. Вольчик В. В., Маслюкова Е. В. Нарративы, идеи, институты // Terra Economicus. 2018. Т. 16. № 2. С. 150-168.

25. Афанасьева В. Как и зачем сокращают преподавателей в СГУ. URL: http://www.vzsar.ru/blogs/3952 (дата обращения: 10.10.2018).

26. Балацкий Е. В. Диссертационная ловушка // Свободная мысль. 2005. Т. 21. № 2. С. 92-104.

27. Балацкий Е. В. «Диссертационная» ловушка в российской экономической науке // Вісник Житомирського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. 2006. № 1 (35). С. 9-18.

28. Калимуллин Т. Р. Российский рынок диссертационных услуг // Экономическая социология. 2005. Т. 6. № 4. С. 14.

29. Жук А. «Диссертационная ловушка» на пути к построению инновационной экономики // Вопросы экономики. 2011. № 9. С. 121-133.

30. Афанасьева В. Катастрофа российского образования. URL: http://www.vzsar.ru/blogs/3775 (дата обращения: 10.10.2018).

31. Афанасьева В. Как из доктора стать магистром, быстро и недорого. URL: http://www.vzsar.ru/blogs/3582 (дата обращения: 10.10.2018).

32. Вольчик В.В., Маслюкова Е.В. Ловушка метрик, или Почему недооценивается неявное знание в процессе регулирования сферы образования и науки // Journal of institutional studies (Журнал институциональных исследований). 2018. Т. 10. № 3. С. 158-179.

33. Афанасьева В. Научная ничтожность. URL: http://www.vzsar.ru/blogs/3879 (дата обращения: 10.10.2018).

34. Фурсей Г. Распятые наука и образование в России. URL: http://netreforme.org/news/raspyatyie-nauka-i-obrazovanie- rossii/#more-23621 (дата обращения: 10.10.2018).

35. Кулебякина Е. Риски цифровизации // Русский дом. 2018. № 9. URL: http://www.russdom.ru/node/10801 (дата обращения: 10.10.2018)

36. Жук А. А. Асимметричность институциональной мотивации экономических субъектов // Экономика и управление: научно-практический журнал. 2010. № 6 (98). С. 36-41.


Review

For citations:


Zhuk A.A. Institutional traps in the sphere of higher education. Actual Problems of Economics and Law. 2018;12(4):789-799. (In Russ.) https://doi.org/10.21202/1993-047X.12.2018.4.789-799. EDN: YPLHFZ

Views: 336


ISSN 2782-2923 (Print)