Preview

Russian Journal of Economics and Law

Advanced search

Influence of internet activity on life in the epoch of digitalization of the society and economy: by the data of regional research

https://doi.org/10.21202/1993-047X.13.2019.3.1356-1369

EDN: DXPVZX

Abstract

Objective: to identify the effects of the Internet influence on the society and economy; to develop a typology of network users based on the frequency of using digital resources; to determine the influence of the frequency of using the Internet technologies on various (economic, social) aspects of life; to test the hypothesis of the correlation between the desire to compensate for social dissatisfaction and activity in the Internet.Methods: Pearson’s linear correlation of a sociological survey data.Results: it is determined that the impact of digitalization on the society is caused by such phenomena as cyber socialization, network imprinting, information consumerism and self-identification crisis. Based on the results of polling carried out in Vologodskaya oblast among the economically active population ( N = 1500), it is proved that the Internet in some cases is used as a replacement for the aspects of social reality critically perceived by the user. Pearson’s linear correlation of the sample sociological showed close statistical correlation between the frequency of Internet resources using and the indicators of social well-being, which confirms the inverse relationship of these variables.Scientific novelty: to achieve the research objectives, the typology of Internet users is proposed: indifferent, moderate, and permanent. The typology is based on the frequency using digital resources (whereas in the scientific tradition, Internet activity is more often considered as a manifestation of addiction). This approach contributes to the development of the theory of the digital economy.Practical significance: recommendations are proposed for integrating the efforts of the educational and scientific community, medicine, and civil society structures to develop a model of desirable Internet activity.

About the Author

M. A. Golovchin
Federal State Budget Scientific Establishment “Vologda Research Center of the Russian Academy of Sciences”
Russian Federation


References

1. Саенко Л. А., Егоров М. В. Интернет-пространство как фактор формирования сетевого сообщества // Историческая и социально-образовательная мысль. 2015. № 1. С. 159-162.

2. ICT Facts and Figures 2016. URL: http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/facts/default.aspx (дата обращения: 22.04.2019).

3. Интернет-аудитория в России за год выросла за счет старшего поколения. URL: https://www.rbc.ru/society/17/01/201 8/5a5e8e149a79476a7c4133a1 (дата обращения: 22.04.2019).

4. Спрос на массовые открытые онлайн-курсы (MOOC): опыт российского образования / Я. М. Рощина, С. Ю. Рощин, В. Н. Рудаков // Вопросы образования. 2018. № 1. С. 174-199. DOI: 10.17323/1814-9545-2018-1-174-199

5. Чебунина О. А. Виртуальный социальный капитал в процессе интернет-социализации молодежи // Гуманитарий Юга России. 2019. № 1. С. 229-241.

6. Влияние Интернета на социализацию молодежи / М. С. Чванова, М. С. Анурьева, И. А. Киселева // Вестник ТГУ. 2017. № 5 (169). С. 23-36. DOI: 10.20310/1810-0201-2017-22-5(169)-23-36

7. van Welsum D., Overmeer W., van Ark B. Unlocking the ICT Growth Potential in Europe: Enabling People and Businesses. Using Scenarios to Build a New Narrative for the Role of ICT in Growth in Europe. Brussels: European Commission. URL: http:// bit.ly/2mMCI3L (дата обращения: 22.04.2019).

8. Викторова Е. В. Социокультурный подход к анализу природы импрессинга // Знание. Понимание. Умение. 2016. № 1. С. 253-262. DOI: 10.17805/zpu.2016.1.21

9. Технологии изменения сознания в деструктивных культах / Т. Лири, М. Стюарт и др.; под ред. И. Митрофановой. СПб.: Экслибрис, 2004. 223 с.

10. Карпов В. Э. Импринтинг и центральные моторные программы в робототехнике. URL: http://www.raai.org/resurs/ papers/kolomna2007/karpov.html (дата обращения: 19.04.2019).

11. Батыгин Г. С. Социология Интернет: Наука и образование в виртуальном пространстве // Вестник РУДН. Серия: Социология. 2001. № 1. С. 6-16.

12. Карасева М. В. Учитель, ученик и пространство «2.0»: особенности изменения коммуникативных отношений в современной музыкальной педагогике // Научный вестник Московской консерватории. 2014. № 3. С. 108-125.

13. Сапогова Е. Е. Автобиографирование как процесс самоидентификации личности // Культурно-историческая психология. 2011. № 2. С. 37-51.

14. Фромм Э. Величие и ограниченность теории Фрейда. М.: ACT, 2000. 448 с.

15. Middleton B. Consumerism: A Pragmatic Ideology // Consumer Policy Review. 1998. Vol. 8, № 6. Pp. 213-217.

16. Hofstede G. Culture’s Consequences: International Differences in Work-Related Values, London: Sage Publications, 1980. 327 p.

17. McDaniel J. Living from the Center: Spirituality in an Age of Consumerism. St. Louis, Missouri: Chalice Press, 2000. 176 p.

18. Kucuk S. U. Changing Consumerism with the Internet: A Global Perspective // Journal of Euromarketing. 2002. № 12 (1). Pp. 41-61. DOI: 10.1300/J037v12n01_04

19. Ильин А. Н. От информационной дезориентации к поверхностному потреблению информации // Информационное общество. 2014. № 5-6. С. 42-49.

20. Ильин А. Н. Информационное общество и феномен скользящего консьюмеризма // Информационное общество. 2015. № 2-3. С. 59-67.

21. Полудина В. П. Информационный шум в интернете как проблема потребления коммуникации // Журнал социологии и социальной антропологии. 2011. Т. 14, № 5. С. 386-394.

22. Ильин А. Н. Проблема информационного консьюмеризма // Информационное общество. 2013. № 6. С. 22-28.

23. Чумакова В. П. Представления современных российских студентов об информационной перегрузке в социальных медиа // Информационное общество. 2017. № 4-5. С. 63-70.

24. Южанинова Е. Р., Кейдия К. З. Самоидентификация современного человека: причины кризиса и его развития в интернет-пространстве // Теория и практика общественного развития. 2013. № 4. С. 28-31.

25. Young K. S. Caught in the Net. How to Recognize the Signs of Internet Addiction and a Winning Strategy for Recovery. New York: John Wiley & Sons Inc., 1998. 256 p.

26. Chen S.-H., Weng L. J., Su Y. J., Wu H. M., Yang P. F. Development of Chinese Internet Addiction Scale and Its Psychometric Study // Chinese Journal of Psychology. 2003. № 45 (3). Pp. 279-294.

27. Шкала интернет-зависимости Анастасии Жичкиной. URL: https://psylist.net/praktikum/00295.htm (дата обращения: 22.04.2019).

28. Егоров А. Ю., Голенков А. В. Поведенческие аддикции // Вестник ЧГУ. 2005. № 2. С. 55-69.

29. «Цифровое поколение» миллениалов: мифы и реалии. URL: https://lpgenerator.ru/blog/2016/02/10/cifrovoe-pokolenie- millenialov-mify-i-realii/ (дата обращения: 22.04.2019).

30. Technical Report of the Survey of Adult Skills (PIAAC). URL: https://www.oecd.org/skills/piaac/_Technical%20 Report_17OCT13.pdf (дата обращения: 22.04.2019).

31. Головчин М. А., Мкоян Г. С. Молодежь на постсоветском пространстве в условиях ценностной трансформации общества (на примере России и Армении) // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз. 2018. № 3. С. 215-229. DOI: 10.15838/esc.2018.3.57.14

32. Лукьянова Н. А., Чайковский Д. В. Символические стратегии легитимации и воспроизводства власти // Личность. Культура. Общество. 2013. Т. 15, № 3-4. С. 199-205.

33. Эскалация насилия в школах: за 2 года количество нападений на учителей выросло в полтора раза. URL: https:// www.newsru.com/russia/18may2007/school.html (дата обращения: 22.04.2019).

34. Ильин А. А. Модель системы социально-информационных практик и типология интернет-зависимости // Историческая и социально-образовательная мысль. 2015. № 6-1. С. 131-136.

35. Молодежь современной России - ключевой ресурс модернизации. Вологда: Институт социально-экономического развития территорий РАН, 2013. 148 с.

36. Человеческий капитал в инновационной экономике / К. А. Устинова, Е. С. Губанова, Г. В. Леонидова. Вологда: ИСЭРТ РАН, 2015. 195 c.

37. Шабунова А. А. Общественное развитие и демографические вызовы современности // Проблемы развития территории. 2014. № 2 (70). С. 7-17.

38. Головчин М. А. Ментальные основы формирования образа жизни у молодежи: на материалах Вологодской области // Проблемы развития территории. 2016. № 5 (85). С. 72-89.

39. Головчин М. А. Молодежь и социальная перспектива: региональный опыт исследования // Проблемы развития территории. 2016. № 2 (82). С. 112-122.

40. Головчин М. А., Соловьева Т. С. Формирование ИКТ-компетентности населения как фактор готовности региона к информационному обществу // Социология образования. 2013. № 12. С. 108-116.

41. Белобородова А. Л., Мартынова О. В. Развитие интернет-торговли в России: тенденции, проблемы, перспективы // Казанский экономический вестник. 2016. № 2 (22). С. 70-75.


Review

For citations:


Golovchin M.A. Influence of internet activity on life in the epoch of digitalization of the society and economy: by the data of regional research. Actual Problems of Economics and Law. 2019;13(3):1356-1369. (In Russ.) https://doi.org/10.21202/1993-047X.13.2019.3.1356-1369. EDN: DXPVZX

Views: 300


ISSN 2782-2923 (Print)